Salomonöarna i mitt Hjärta

Sitter på ett internet cafe på Fiji och skriver detta, men det kommer handla om våran underbara tid på Salomon öarna, resten kommer kanske i morgon.

Efter en lååång kryssning så var vi alltså framme vid vårt första stopp där vi inte hade ett officiellt schema utan bara skulle fylla på båten med bränsle och proviant. Så vi hade två dagar lediga, dock bara mellan 11 och 18 eftersom Japanerna är rädda för att vi ska vistas ute när det är mörkt.

Men sak samma, nu gällde det att göra det bästa av situationen. Så först växla pengar, sen iväg till lokala marknaden för inköp av lunch, det blev färska bananer, annans, tomater och sen även nybakat bröd. Mums!! Jag hade kollat ut en cool strand en halvtimmes resa bort där det skulle finnas ett vrak från andra världskriget att snorkla kring. Och eftersom jag hade packat med mig snorkelutrustning, samt beachvolleyboll så ville jag till stranden.
Tre av mina underbara delegater följde med och vi tog en taxi ut från stan, efter ett lagom långt stopp av polisen kom vi äntligen fram till min dröm strand. Härlig beach, höga palmer, och underbart vatten.
Det visade sig att vraket hade blivit halvt bevuxet av koraller och alla fiskarna i området tycktes söka skydd där så det var riktigt fin snorkling. Inte riktigt som Okinawa men ändå riktigt coolt. Efter lite beach spelande så gav vi oss tillbaka till skeppet i tid för deadlinen.

Dagen efter så hade de lokala ex deltagarna från AWY planerat en utflykt till en annan strand, så ca 200 glada ungdomar åkte iväg bak på lastbilsflak fram till detta underbara vattnet, där bjöds det på underhållning, vattenscooter massa färsk frukt och mycket mycket mer. Tack så otroligt mycket för erat underbara arbete.
Vi var tvungna att vara tillbaka vid båten kl 14 eftersom vi skulle avsegla kl 16.00 men dessa timmar är nått jag kommer minnas längeee. Så till slut lämnade vi dessa magiska öar bakom oss och satte kurs mot Fiji, rakt igenom en cyklon. Men det är en annan historia =)